aggrzejniki logo
22 397 43 92

INFOLINIA 9-18

Jaki grzejnik do garażu wybrać – elektryczny, tradycyjny, a może nowoczesny?

Tuesday, December 28, 2021

Ogrzewanie przydomowego garażu w okresie jesienno-zimowym to zmora wielu właścicielu domów jednorodzinnych. Niektórzy zastanawiają się, czy grzejnik w garażu jest w ogóle potrzebny, inni – jaką moc powinien mieć kaloryfer w garażu, a jeszcze inni, jaki element grzewczy wybrać. Mając na uwadze fakt, że temat ten nie został do końca rozwikłany, w dzisiejszym wpisie postaramy się wyjaśnić wątpliwości związane z tematem grzejników w garażu.


Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego moc grzejnika jest ważna?
  • Jaką moc grzewczą powinien mieć grzejnik w garażu?
  • Jakie grzejniki do garażu wybrać?

Dlaczego moc grzejnika jest ważna?

Dobrze dobrany grzejnik do garażu oraz innych pomieszczeń powinien mieć taką moc cieplną, która pokryje straty ciepła w danym pomieszczeniu, a także pozwoli na utrzymanie w nim optymalnej temperatury. Źle dobrany kaloryfer będzie powodował straty ciepła, czego konsekwencją będzie nie tylko pojawiający się u użytkowników dyskomfort, ale również większe rachunki za energię cieplną.

Aby dobrze określić moc kaloryfera, należy określić następujące parametry:

  • kubaturę pomieszczenia, w którym ma znaleźć się grzejnik;
  • przeznaczenie pomieszczenia — inny grzejnik wybierzesz do garażu, a inny do salonu, czy łazienki;
  • ilość okien, drzwi oraz ścian zewnętrznych, które znajdują się w pomieszczeniu;
  • typ budynku;
  • temperaturę czynnika grzewczego;
  • optymalną temperaturę, jaka ma być utrzymana w pomieszczeniu.

Jaką moc grzewczą powinien mieć grzejnik w garażu?

Każdy, kto choć raz dobierał grzejnik do poszczególnych pomieszczeń, doskonale zdaje sobie sprawę, że jego moc uzależniona jest także w dużej mierze od pomieszczenia, w którym ma się znaleźć. Dla przykładu — dobieramy kaloryfer do garażu, który znajduje się w standardowym budynku, czyli takim, który można zaliczyć do nowego budownictwa i który posiada plastikowe okna i standardową wysokość pomieszczeń.

Dodatkowym parametrem, który trzeba wziąć pod uwagę wybierając grzejnik do garażu, jest to, co chcemy w tym miejscy robić. Jeżeli będziemy w nim jedynie przechowywać samochód, wówczas dogodnymi warunkami dla niego będzie temperatura oscylująca w granicach 10°C. Wówczas moc kaloryfera może wynosić 30 – 40 W/m2. Jeżeli jednak w garażu, oprócz miejsca na samochód, właściciel stworzył także mini warsztat, w którym lub majsterkować (także jesienią i zimą), wówczas temperatura powinna być wyższa. Najlepsza to taka, która oscyluje w granicach 16°C. Wówczas warto wybrać grzejnik, którego moc będzie wynosiła między 50 a 60 W/m2.

Jakie grzejniki do garażu wybrać?

Osoby, które w garażu zdecydowały się na warsztat albo dodatkowy składzik na niepotrzebne rzeczy, powinny wiedzieć, że w tym miejscu powinna panować odpowiednia temperatura, która pozwoli nie tylko przebywać w pomieszczeniu dłużej niż kilka minut, ale także sprawi, że pozostawione w garażu rzeczy nie ulegną zniszczeniu. Jaki grzejnik do garażu warto zatem wybrać? Poniżej podajemy najczęściej stosowane rozwiązania:

nagrzewnica elektryczna
  • nagrzewnica elektryczna — plusem tego rozwiązania jest szybkość jego działania. Termowentylator nie musi długo rozgrzewać się, co oznacza, że przyjemne ciepło czuje się już od momentu włożenia wtyczki do gniazdka. Zaletą nagrzewnicy jest to, że nie wysusza powietrza, a co ważniejsze, usuwa znajdującą się w powietrzu wilgoć. Minusem tego rozwiązania jest to, że działa kierunkowo, tj. ciepłe powietrze wydmuchiwane jest zawsze w jednym kierunku. Co więcej, po wyłączeniu nagrzewnicy, urządzenie od razu przestaje działać.
konwektor cieplny
  • konwektor cieplny — jest to nic innego, jak grzejnik elektryczny, który wykorzystuje ruch powietrza. Zasada działania tego urządzenia jest proste — powietrze zostaje zassane od dołu do wnętrza konwektora, gdzie zostaje ogrzane. Następnie konwektor wydmuchuje je przez płytę na zewnątrz. Jak zatem widać, działanie urządzenia można porównać do znanej wszystkim farelki. Plusem tego rozwiązania jest szybkie nagrzewanie, a minusem szybkie stygnięcie urządzenia. Konwektory cieplne doskonale sprawdzają się w niewielkich garażach, w których powierzchnia do ogrzania nie jest zbyt duża.
grzejnik olejowy
  • grzejnik olejowy — swoim wyglądem przypomina znany wszystkim kaloryfer żeliwny, jednak różnica polega na tym, że w jego wnętrzu znajdują się grzałki i olej, którego zadaniem jest magazynowanie wytworzonego ciepła. Piecyk ten różni się od wymienionych wyżej urządzeń tym, że dłużej utrzymuje ciepło, jednak znacznie wolniej się nagrzewa. Warto zwrócić także uwagę na to, że jest bardziej oszczędny, niż konwektor czy farelka, co sprawia, że użytkownik może liczyć na niższe rachunki. Na uwagę zasługuje tutaj zasada działania grzejnika olejowego, która polega na nagrzaniu czynnika do maksymalnej temperatury. Kiedy ta zostanie osiągnięta, termostat wyłącza nie tylko grzałki, ale także pobór prądu. Grzejnik jednak nadal jest ciepły, dzięki czemu ogrzewa garaż, w którym się znajduje.
piecyk gazowy
  • piecyk gazowy – nie da się ukryć, że kaloryfer gazowy będzie wydajniejszy, niż ogrzewanie elektryczne. Co więcej, nie wymaga także podłączenia do prądu, co oznacza, że nie trzeba specjalnie ciągnąć przewodów do garażu (choć nie ukrywajmy, większość garaży posiada dostęp do energii elektrycznej, szczególnie jeśli właściciele posiadają w nich niewielkie warsztaty). Piecyk tego typu zasilany jest gazem z butli (propan lub propan-butan).

Powyżej przedstawiliśmy rozwiązania, które chętnie stosowane są w garażach. Warto jednak mieć na uwadze, że dobrze docieplone pomieszczenie, które dodatkowo przylega do domu, nie zawsze potrzebuje dodatkowych urządzeń, które mają sprawić, że będzie w nich cieplej. Jeżeli zatem zastanawiasz się nad tym, czy dogrzewać garaż, czy nie, zapytaj o zdanie specjalistów, którzy z pewnością rozwieją Twoje wątpliwości.